יחסי עובד מעביד

פעמים רבות פונים אלינו לקוחות שהועסקו במשך תקופה ארוכה כעצמאיים ובדקו האם הם זכאים לתבוע את המעסיק בגין זכויותיהם כעובדים.

ובכן, נושא זה נדון בבתי הדין פעמים רבות והוכרע בהתאם למבחנים שיצרו בתי הדין על מנת לקבוע האם התקיימו יחסי עובד מעביד וזאת בעיקר על מנת למנוע מקרים בהם מעסיקים ינצלו את כושר המיקוח הנמוך של עובדים חלשים ויאלצו אותם לקבל את המשרה תוך שהם מוותרים על תנאי העסקה בסיסיים במסווה של עבודה כעצמאים.

נקבעו מבחנים שונים ומגוונים בהתאם למקרים שהובאו לפני בתי הדין כגון מבחן ההשתלבות, מקום ביצוע העבודה, האם העבודה נעשתה מול מס' גורמים, מי מפקח על העבודה, מי משלם את השכר, מי מוסמך לפטר ולקבל לעבודה ועוד מבחנים רבים נוספים שמטרתם להבחין בין עובד רגיל שנכפו עליו יחסי עבודה מסוג זה כעצמאי לבין מי שאכן פעל כעצמאי ואינו זכאי לזכויות עבודה.

בתי הדין פסקו זכויות עבודה מלאות למי שנמצא כעובד כגון: פיצויי פיטורים, ימי חופש, הבראה, פנסיה וכיוצ''ב.

לכן, ככל קיים ספק בנוגע למתכונת העבודה מומלץ לבחון זאת מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה על מנת שיוכל לקבוע אם ניתן להביא מקרה זה לכדי תביעה אזרחית.